علم و سازه

مروری بر اطلاعات مهندسی

دانستنی‌هایی درباره‌ی پارکینگ طبقاتی

پنجشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۰۸:۰۰ ب.ظ

 

پارکینگ طبقاتی خودرو که به پارکینگ مسقف، گاراژ یا پارکینگ سرپوشیده نیز معروف است. یک ساختمان طراحی شده برای پارک خودروهاست. این ساختمان به گونه‌ای طراح شده است که دارای چند طبقه برای افزایش ظرفیت توقف اتوموبیل‌هاست. پارکینگ طبقاتی از انواع جایگاه توقف خودرو محسوب می‌شوند.

 

See the source image

 

تاریخچه

اولین پارکینگ چند طبقه در سال ۱۹۱۸ برای هتل La Salle در خیابان واشینگتن در غرب شهر شیکاگو ساخته شد. طراحان این سازه ویلیام هولابرد و راچ بودند. هرچند این هتل در سال ۱۹۷۶ تخریب شد اما پارکینگ طبقاتی آن باقی ماند.

البته ادعای دیگری هم وجود دارد که نخستین پارکینگ طبقاتی بین سالهای ۱۹۰۶ و ۱۹۱۲ در شهر گلاسکو ساخته شده است.

 

طراحی

حرکت وسایل نقلیه بین چند طبقه می‌تواند به یکی از روشهای زیر صورت گیرد:

رمپهای داخلی: رایج‌ترین نوع امکانات برای تردد خودروها بین طبقات.

رمپ خارجی: که ممکن است به شکل یک دایره شیب‌دار (در آمریکا به آن whirley به معنی فرفره‌ای گفته می‌شود.)

بالابر خودرو: روش غیر معمول

سیستم‌های ربات خودکار: ترکیبی از رمپ و آسانسور

در زمینهای شیب‌دار ممکن است از سطح شیب‌دار زمین برای حرکت خودرو بین طبقات استفاده شود.

بسیاری از پارکینگهای خودرو، ساختمانهای مستقل و طراحی شده برای توقف خودروها هستند. رایج‌ترین سیستم ساخت این سازه در ایالات متحده، بتن پیش تنیده است.

در سالهای اخیر، پارکینگهای طبقاتی به عنوان بخشی از مجتمع‌ها، ایستگاه‌ها، ترمینالهای مسافری یا ساختمانهای بزرگ چند منظوره و تجاری نیز ساخته می‌شوند. فضای پارکینگ در زیر میدان نیتن فیلیپس با گنجایش ۲۴۰۰ خودرو، یکی از بزرگترین پارکینگهای طبقاتی در جهان است.

پارکینگهای مسقف و طبقاتی خودرو که برای خدمت به مراکز خرید ساخته می‌شوند ممکن است به گونه‌ای باشند که در مجاورت طبقات و در نزدیکی فروشگاه‌های هر طبقه طراحی شوند. یکی از نمونه‌های این روش را می‌توان در مال آمریکا در بلومینگتون، مینه سوتا مشاهده کرد.

این گاراژها اغلب در هر طبقه ارتفاع سقف کوتاه دارند و فقط برای خودروهای شخصی و کوچک مناسب هستند.

 

See the source image

 

یکپارچگی ساختاری

سازه‌ی پارکینگ طبقاتی متحمل وزن سنگین و رفت‌وآمد وسایل نقلیه بسیار می‌شود و فشار زیادی را تحمل می‌کند. اتصالات لرزه گیر برای کاهش فشار روی سازه پارکینگ تعبیه می‌شوند. برخی از سازه‌های پارکینگهای طبقاتی در طول ساخت و ساز یا سالهای بعد از آن فرو ریخته‌اند. تصادف خودرو در دسامبر سال ۲۰۰۷ در شارلوت و همزمان تخریب یک پارکینگ در حال ساخت در جکسون ویل فلوریدا و همینطور ریزش ناگهانی طبقه میانی یک پارکینگ در مونترال در اثر نشت آب، نمونه‌هایی از مشکلات ساختمانی در سازه‌ی پارکینگ است.

 

پارکینگ با سازه‌های پیش ساخته

با رشد پارکینگهای چند طبقه از اواسط قرن بیستم، بسیاری از سازه‌های پارکینگ با استفاده از بتن پیش ساخته ساخته شده‌اند. طراحی پیش ساخته شامل ساخت پانل‌های دیوارهای داخلی و خارجی، ستون، سازه، طبقه، تیرهایدیوار، پله‌ها و سنگ نما می‌شود. این قطعات با تریلر به محل پارکینگ حمل می‌شود و ماژول‌ها به ترتیب در کنار هم برپا می‌شوند.

در ساخت و ساز مدرن به ویژگی‌های دیگر برای بهبود قدرت سازه هم توجه می‌شود. به عنوان مثال برای استفاده از بتن یش تنیده بر روی بتن پس تنیده بتن برای ساخت و ساز دیوار برشی نمونه این کار است. مثال دیگر استفاده از فیبر کربن تقویت شده پلیمری به جای فولاد سیم مش برای کم کردن بار و افزایش مقاومت برای آب و هوای سردسیر است.

  • rooholah roohi

ساخت و ساز

سازه

پارکینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی